Door de ingewikkelde fiscale wetgeving is de keuze van een nieuwe wagen tegenwoordig niet simpel meer. Velen zien door de bomen het bos niet meer en zitten met een hoop vragen. Wij vatten hieronder in grote lijnen samen waar je best rekening mee kan houden bij de keuze van een nieuwe wagen.

 

Huidige fiscale spelregels (vanaf 2020)

Indien je een auto aanschaft voor 1 juli 2023, blijft de huidige fiscale regeling van toepassing. Deze houdt in dat hoe hoger de CO² uitstoot van je wagen is, hoe lager de aftrekbaarheid van de kosten is.

Door deze regeling is bijvoorbeeld een benzineauto met 106gr/co² van 80% aftrekbaarheid in 2019 naar 69,65% aftrekbaarheid in 2020 gegaan.

De voertuigen die zijn aangekocht voor 1 januari 2018 blijven wel voor 75% minimum aftrekbaar voor éénmanszaken (in de personenbelasting).

Fiscaal aftrekpercentage

Vanaf 2020 is er een nieuwe formule om de fiscale aftrekbaarheid van autokosten te berekenen. De minimum aftrekbaarheid bedraagt momenteel 50% en de maximum aftrekbaarheid 100%.
Al is er wel een uitzondering: als een wagen een CO² uitstoot heeft van meer dan 200, dan bedraagt het aftrekpercentage slechts 40%.

Zelfladende hybride auto’s zijn momenteel aftrekbaar volgens het CO² schema. Deze laden zichzelf op tijdens het rijden. Zij vallen vanaf 2023 onder het stelsel van de fossiele brandstofwagens

Hybride plug-in wagens met een te kleine batterij, vallen onder de categorie “Valse hybride wagens”. Dit betekent dat er voor de bepaling van de CO² uitstoot, de CO² waarde van een overeenstemmend niet-hybride voertuig moet genomen worden. Dit is natuurlijk minder gunstig dan de effectieve CO² uitstoot.
Wil je weten of jouw wagen onder deze categorie valt? Hier kan je een lijst downloaden van alle valse-hybride wagens.

 

Elektrische wagens

De perfecte oplossing lijkt wel om een elektrische wagen aan te schaffen. Al zijn er hier ook enkele zaken waarmee je rekening zal moeten houden.

De afstand die je met een volle batterij kan rijden, ligt tussen de 160 en 735 km als je een constante snelheid behoudt van 100 km/uur.
Bij een hybride wagen rijd je tussen de 25 en 60km elektrisch, maar heb je natuurlijk de keuze om daarna over te schakelen op brandstof.

De gemiddelde Belg rijdt gemiddeld 31,84 km per dag, dus lijkt een elektrische wagen haalbaar. Al vormt er zich een probleem bij vakantieverplaatsingen.
Het is haalbaar om met een elektrische wagen op vakantie te vertrekken, al vraagt dit natuurlijk meer planning.

De oplaadduur van een batterij varieert nogal en is voor een groot deel afhankelijk van de laadpaal en capaciteit van je wagen. Gemiddeld kan dit tussen de 4 tot 10 uur duren, bij een hybride is dit tussen 1 en 4 uur.

Gelukkig blijft het aantal laadpunten in België stijgen. Navigeren met een app is zeker aan te raden om tijdig een geschikte laadpaal te vinden. Je kan ook steeds een laadpaal bij je thuis laten plaatsen.
Lees hier meer over de fiscale voordelen van laadpalen voor elektrische wagens.

 

Overgangsregime

Voor de hybride wagens die zijn aangekocht vanaf 1 januari 2023 zal de aftrekbaarheid van brandstoffen begrensd worden tot 50%, de elektriciteitskosten worden niet beperkt.

De personenwagens die nog (deels) rijden op fossiele brandstoffen en die aangekocht worden tussen 1 juli 2023 en 31 december 2025 vallen onder de overgangsregeling. De fiscale aftrekbaarheid voor deze wagens zal geleidelijk aan dalen.

Voor de wagens die (deels) rijden op fossiele brandstoffen die aangeschaft worden na 1 januari 2026 komt een volstrekt aftrekverbod.

 

Wat na 1 januari 2027?

Voor de wagens die rijden op elektriciteit of waterstof zal de aftrekbaarheid gradueel dalen.

Conclusie

Zoals je reeds hebt gelezen, is het helemaal niet gemakkelijk om een fiscaal voordelige auto te kiezen. Er zijn een hoop regeltjes om rekening mee te houden.

Als je puur kijkt naar betaalbaarheid, zeker als je die relateert aan verhouding prijs- actieradius, is het begrijpelijk dat er nog een hoop automobilisten de boot afhouden voor een elektrische wagen. Voor hen is de aankoop van een wagen op een fossiele brandstof voor 1 juli 2023 nog steeds het meest interessant.

Een Plug-In hybride is dan wel duurder in aankoop, maar heeft een hogere fiscale aftrekbaarheid. Hierdoor is het nog steeds een goede optie voor mensen die dagelijks kleinere afstanden doen. Hier wordt dan ook het voordeel van de twee werelden gecombineerd. Als je twijfelt over een Plug-In hybride, wacht dan zeker niet te lang. Een eventuele aanschaf voor 1 januari 2023 is fiscaal aangeraden.

Elektrische wagens zijn dan wel duurder in aankoop, ze zijn wel een pak goedkoper in onderhoud. Wanneer je dan ook nog eens thuis de batterij kan opladen met een laadpaal in combinatie met zonnepanelen, dan is de kostprijs per km lager dan die van de klassieke wagen. Hierdoor wordt vaak de hogere aanschafwaarde gecompenseerd. De aanschaf van de elektrische wagen doe je best voor 1 januari 2027, zodat je nog steeds kan genieten van de 100% fiscale aftrek.

 

Heb je nog vragen of krijg je graag nog wat extra advies? Aarzel dan niet om ons te contacteren via deze link.