Vanaf 28 mei 2022 zijn er nieuwe verplichte vermeldingen op een webshop. In dit artikel vatten we alle verplichte meldingen nog eens samen.

Identificatie van de verkoper

  • Naam van het bedrijf
  • Vennootschapsvorm
  • Adres (geen postbus)
  • Telefoonnummer
  • Emailadres
  • BTW-nummer
  • Bankrekeningnummer

Deze vermeldingen gelden voor zowel B2C verkopers, als voor B2B verkopers. Als verkoper ben je verplicht je te identificeren op elk communicatiekanaal (zowel op je website, als sociale media, …).

Vanaf 28 mei 2022 is het dus verplicht om ook je telefoonnummer en emailadres kenbaar te maken op je website.

Informatie bij de aanvang van het bestelproces

Deze informatie moet op elke pagina getoond worden, waar er producten of diensten aangeboden worden:

  • Aanvaarde betaalmiddelen
  • Beperkingen in het aanbod
  • Leveringsbeperkingen

Informatie net voor de bestelling

  • Contact en klachten (de link naar de Europese Onlinegeschillenbeslechting is verplicht)
  • Prijsaanduiding (hier gaat het over de totale prijs)
  • Kosten (levering, betaling, …)
  • Stappen in het bestelproces
  • Herroepingsrecht (dit is niet verplicht bij B2B of bij specifieke goederen/diensten – zoals op maat gemaakte producten, … De FOD Economie eist het gebruik van het modelformulier)
  • Retourzendingen en kost retour (de consument beschikt over 14 dagen om de retour aan te kondigen en daarna nog eens 14 dagen om de retourzending uit te voeren)
  • De duur van de overeenkomst (en de voorwaarden van opzegging bij onbepaalde duur of automatische verlening)
  • Wijze van betaling en levering
  • Belangrijkste eigenschappen
  • Bestaan van wettelijke garantie (vermeld: “De wettelijke conformiteitsgarantie voor consumentengoederen van 2 jaar is van toepassing”)
  • Wijze en bestaan van after sales
  • Bestaan van beroeps- en sectorcodes
  • Duur en opzeg overeenkomst