Word jij ook zo moe van alle aanslepende betalingstermijnen bij jouw klanten? Dan hebben wij goed nieuws voor jou! Sinds 1 februari is de maximale betalingstermijn nog hoogstens 60 dagen.
Situatie voor 1 februari 2022
In 2002 is er voor het eerst een wet gepubliceerd waarin stond geschreven dat indien er onderling geen betalingstermijn werd voorzien, er een betalingstermijn van 30 dagen gold.
Echter kon je dus onderling een kortere, maar ook een veel langere, betalingstermijn afspreken. Dit zorgde natuurlijk voor heel lange betalingstermijnen.
In 2019 werd er dan een nieuwe wet gepubliceerd, deze nieuwe wet zorgde ervoor dat een betalingstermijn nooit meer dan 60 dagen mocht bedragen.
Jammer genoeg vonden de grote spelers een achterpoortje. Zij hadden ervoor gezorgd dat er telkens een verificatieperiode van 30 dagen voor de betalingstermijn was. Dit betekende dat de totale betalingstermijn tot 90 dagen kon oplopen.
Situatie vanaf 1 februari 2022
Deze recente wijziging zorgt ervoor dat de betalingstermijnen nooit meer dan 60 dagen kunnen zijn. Het achterpoortje van de verificatieperiode zal nu niet meer werken. De verificatieperiode zit nu verplicht in de betalingstermijn.
De startdatum van de betalingstermijn kan ook niet meer onderling bepaald worden. Vanaf dit jaar zal de startdatum van de betalingstermijn starten bij ontvangst van de factuur. De schuldeiser (of leverancier) dient dus alle informatie van jou als klant op voorhand te hebben.
Algemene voorwaarden
Kijk zeker je Algemene Voorwaarden na! Vanaf nu zal een laattijdige betaling automatisch resulteren in een aanrekening van een interest van 8%, samen met een forfaitaire vergoeding van 40 euro.
Blijf je zitten met onbetaalde facturen?
Je kan je facturen voordelig en snel invorderen via DunningOnline. Inloggen kan je altijd via ons klantenportaal, deze vind je via deze link.
Je kan ons kantoor steeds contacteren als je interesse hebt, zo kunnen wij jou een persoonlijke uitleg geven over deze tool. Klik hier om een afspraak maken.