In de huidige tijd is het thuis opladen van elektrische bedrijfswagens een veelbesproken onderwerp onder zelfstandigen. Het biedt de mogelijkheid om je voertuig op te laden wanneer het jou uitkomt en de kosten zijn aanzienlijk lager. Echter, met een elektrische wagen kan je elektriciteitsverbruik al snel verdubbelen. Hierdoor is het misschien verstandig om je elektriciteitsleverancier te evalueren, vooral in combinatie met zonnepanelen om de kosten te verlagen. Het rijden met een elektrische wagen kost ongeveer € 3,80 tot € 5,00 per 100 km, maar daar komen nog de kosten van de laadpaal en de installatie bij.

Het meten van het exacte verbruik en het juiste tarief voor het thuisladen van je bedrijfswagen kan echter ingewikkeld zijn. Een slimme laadkabel of laadstation kan meer dan alleen je wagen opladen, waardoor het moeilijk wordt om aan te tonen dat de kosten enkel verband houden met het opladen van je bedrijfsvoertuig. Hierbij moet je rekening houden met andere aangesloten privévoertuigen of elektrische apparaten, die uiteraard niet als beroepskosten aftrekbaar zijn. Daarnaast zijn niet alle laadstations universeel in gebruik, wat compatibiliteitsproblemen met hardware of software kan veroorzaken.

Om fiscaal correct te handelen, is het noodzakelijk om een overzichtsrapport (verbruik in kWh) te hebben waarin alleen het zuivere oplaadverbruik van de elektrische bedrijfswagen wordt opgenomen. Het is vergelijkbaar met de maandelijkse tankkaartfactuur, waarop alleen het verbruik van brandstof voor je bedrijfswagen wordt vermeld. De data kan idealiter rechtstreeks van je boordcomputer komen of worden bijgehouden door de autofabrikant. Bovendien moet je het juiste, werkelijke kostentarief toepassen om belastbare vergoedingen te vermijden.

Fiscale voordelen

Voor zelfstandigen en vennootschappen die een laadpaal voor elektrische voertuigen willen aanschaffen, bestaan er interessante fiscale voordelen. Het is mogelijk om de kosten van een laadpaal verhoogd af te schrijven, maar hier zijn wel enkele voorwaarden aan verbonden:

  • De laadpaal moet in nieuwe staat verkregen zijn.
  • De laadpaal moet publiek toegankelijk zijn voor andere gebruikers tijdens de normale openings- of sluitingstijden van de vennootschap.
  • De laadpaal moet slim zijn en de laadtijd en het laadvermogen registreren en communiceren in een beheersysteem om bedrijfsgebruik en gebruik voor andere toepassingen te kunnen scheiden.
  • De laadpaal moet op minimum vijf jaar worden afgeschreven.

De afschrijvingen bedragen 150% voor de periode van 1 april 2023 tot en met 31 augustus 2024. Deze verhoogde aftrek geldt vanaf het aanslagjaar waarin het laadstation operationeel en effectief publiek toegankelijk is gemaakt.

Indien niet aan alle voorwaarden wordt voldaan, kan de laadpaal voor 100% worden afgeschreven door de vennootschap of eenmanszaak.

Daarnaast kan een vennootschap of eenmanszaak de gewone investeringsaftrek (8% sinds januari 2023) toepassen wanneer een nieuwe laadpaal wordt geïnstalleerd aan het bedrijf, maar niet wanneer het bedrijfspand en de privéwoning samenvallen. Het is echter niet toegestaan om de gewone investeringsaftrek te combineren met de verhoogde kostenaftrek.

Energiepremie +

Voor bedrijven die investeren in laadpalen in het Vlaamse gewest is er de Ecologiepremie +. Je moet echter voldoen aan enkele voorwaarden om recht te hebben op deze premie. Hieronder valt onder andere het gebruik van intelligente snelladers en groene stroom. Het percentage van de premie varieert afhankelijk van de grootte van je onderneming.

Conclusie

Al met al is het vanuit fiscaal oogpunt raadzaam om de laadpaal publiek ter beschikking te stellen, zodat je als ondernemer kunt profiteren van diverse fiscale voordelen en eventuele premies. Daarnaast is het cruciaal om een nauwkeurig overzicht van het oplaadverbruik te hebben en het correcte tarief toe te passen om fiscale problemen te voorkomen.